vrijdag 3 september 2010

Inburgeren

Tja, ik ben me nu aan het inleven in de 'nieuwe' manier van vissen die daadwerkelijk anders is dan die uit de tijd waarin ik nog aan het vissen was.
Als ik niks had gevangen dan vertelde ik ook gewoon: "Ik heb niks gevangen", tegenwoordig moet je zeggen: "Ik heb geblankt". Is het dan minder erg?
Waarom al die, voor mij toch wel overdreven, termen? Is dat om de karpervisserij op een hoger niveau te tillen of mogen buitenstaanders eigenlijk helemaal niet weten wat we aan het doen zijn? Waarom is 'bait' niet meer gewoon 'aas' dit zou het wel makkelijk maken als er iemand vraagt of je beet hebt gehad? Ja want zonder bait zou ik geen runner hebben kunnen krijgen! Begrijpt U het nog? 
En als ik met mijn vismaat Rick en Hans ga vissen en ik vraag aan Hans, die overigens wel van een geintje houdt, of -ie even een rig aan mijn leader wil knopen omdat mijn handen er bijna zijn afgevroren...................... wat knoopt -ie er op dat moment dan in vredesnaam aan?
Waarom dan toch die Engelse termen? Zijn wij bang voor ons eigen Nederlands? Waarom laten we allochtonen dan nog inburgeren, laat die mensen dan ook hun eigen taal spreken.
Om een lang verhaal kort te houden: hier in het blog zal een 'rig' gewoon een 'onderlijn' zijn en 'bait' is bij mij gewoon 'aas'. De boilie is al teveel ingeburgerd om dit nog terug te draaien dus die term zal ik wel gewoon blijven gebruiken, maar de 'flavoured strawberry boilie' wordt bij mij wel de 'boilie met aardbeismaak'.
Zo dit moest ik even kwijt!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten